Jeans fortsätter att vara modernt

26 juli 2019 jonas olsson
Jeans fortsätter att vara modernt

Jeans eller denimtyg skapades år 1872 i San Fransisco, USA, av en man vid namn Levi Strauss tillsammans med skräddaren Jacob Davis. Från början var alla byxor som syddes med det nyuppfunna tyget bruna och användes enbart av män inom mer fysiskt aktiva yrkesgrupper såsom cowboys och guldgrävare. Eftersom tyget var mer slitstarkt än andra material blev byxorna snabbt populära som arbetsbyxor. Levi Strauss företag Levi Strauss & Co började sälja jeansen under namnet Levi’s och blev snabbt världsledande på området, vilket de är än idag.

 

 

Jeans världen över

Jeansen hade sin födelse mitt i Amerikas vilda västern och det tog ett ganska långt tag innan övriga världen fick ta del av det nya klädesplagget. Inte förrän så sent som under 1930-talet kom denimtyget till Europa och efter det tog det hela 18 år innan tillverkning av byxorna satte igång på europeisk mark. Från början tillverkades endast byxor i herrstorlekar och inte förrän år 1956 lanserades de första modellerna för kvinnor. Men därefter gick klädesplagget fort till att bli populära modeplagg snarare än traditionella arbetsbyxor som de varit tidigare. Under hela slutet av 1900-talet, från och med slutet av 1960, ökade försäljningen av jeansbyxorna explosionsartat. Jeans är ett av de vanligaste och mest populära klädesplaggen i modern tid.

 

Jeans idag

Idag bärs jeans och denimtyg av alla. De blå byxorna har blivit ett så vanligt plagg att många butiker ofta har specificerade avdelningar för ”jeans dam”, ”jeans herr” och ”jeans barn”. Men denimtyget används inte längre enbart för byxor, även om det fortfarande är den vanligaste funktionen, utan även för jackor och kjolar eller vilken annan klädestyp som helst. Idag har även fler trender dykt upp. Det är inte bara vanligt med mönster eller broderier på sina denimprodukter, utan dessutom har redan slitna eller till och med trasiga jeans på senare tid blivit  mycket populära.